Bezorgbakkie bezorgt de marktboodschappen thuis
Net als veel ondernemers zag Jeroen Coopman zijn inkomsten verdampen toen Corona door ons land trok. Maar het ondernemersbloed gaat waar het niet gaan kan. Snel herpakte hij zich en startte met zijn collega en goede vriend John Gruter bezorgbakkie.nl.
Met een bakfiets van DOCKR brengen ze in Groningen de markt bij de mensen thuis.
Een gesprek met Jeroen Coopman.
De proefperiode van 8 weken is bijna voorbij. Hoe gaat het?
‘We begonnen op 1 september en kunnen nu al concluderen dat het een succes is. We leren nog elke dag bij maar de vraag is er en ook het aanbod wordt steeds ruimer. Inmiddels doen zo’n 19 markthouders mee. Er zit een langzaam stijgende lijn in. We zijn nu aan het onderzoeken of we het ook in andere steden kunnen opzetten.’
Waren jullie al bekend met de transportfietsen van DOCKR?
‘Nee, totaal niet. We zijn gewoon achter de computer gekropen en via Google kwamen we al snel bij DOCKR uit. Het concept sprak ons erg aan. Je huurt een bakfiets en je zit niet vast aan een leasecontract van een paar jaar. Je kunt maandelijks opzeggen. Dat is natuurlijk superhandig als je zoals wij eerst wilt uitproberen of je onderneming levensvatbaar is.
Ook de service bij DOCKR is erg goed. Iedere maand krijgt de fiets een
gedegen onderhoudsbeurt. Heel fijn dat je daar geen omkijken naar hebt.’
Hoe zit het met de actieradius van jullie transportfiets?
‘Die is heel behoorlijk. We zijn gestart met mooi weer. Ze zeggen dat de accu sneller leegloopt als het kouder is, maar daar heb ik nog niets van gemerkt.
Er zitten vijf versnellingen op. Ik fiets meestal in de vier en dan doe ik zo’n 40 km met een volle accu.’
En je eigen actieradius?
‘Op bezorgdagen fiets ik gemiddeld 70 kilometer. Ik pak er al werkende gratis spinning bij. Het is heel goed voor je conditie. Ik merk het ook echt aan mijn benen, die zijn veel steviger, gespierder. Daarnaast is het heel leuk om al fietsende mijn eigen stad te herontdekken. Dus ja, je wordt er ook vrolijk van in je hoofd.
Waar we de fiets stallen?
Die staat in een bus: een bakkie in een bakkie :-)’
Hoe is de taakverdeling?
‘Ik ben van de fiets en het bezorgen en John zorgt ervoor dat de boodschappen klaar staan. Omdat je de markt niet met een auto kunt bereiken, haalt hij te voet de waren met de bolderkar op. De markthouders verpakken de bestellingen. Verder bestaat het team uit een it-man en iemand die het kantoor bemant. Het klikt heel goed. Leuk ook om nu eens samen te werken. Heel anders dan voorheen want als standwerker opereer je vooral alleen.’
Jullie kenden je markt – dé markt – dus heel goed!
‘Jazeker. Wat wil je. Ik ben al meer dan 20 jaar ondernemer en ook secretaris van de branchevereniging CVAH Afdeling Standwerkers. John die ook standwerker is – ken ik dus al jaren. Een standwerker demonstreert zijn product met een grap en een grol op allerlei evenementen, jaarmarkten en beurzen. Tijdens het jaarlijkse congres ontmoet je andere standwerkers maar ook marktkraamhouders. Je kunt wel zeggen dat we verweven zijn met de markt.’
En wie heeft die leuke naam van jullie onderneming bedacht? Een duur reclamebureau?
‘Haha, nee dat doen we ook zelf. Eerst wilden we iets met groen & thuisbezorgd maar veel van wat we verzonnen, was al bezet. Ik ben veel op pad en heb dus genoeg tijd om na te denken. Op een gegeven moment kwam ‘bezorgbakkie’ in me op. Dat bekte goed en het dekt de lading dus toen hadden we een naam.’
Hebben jullie ook een koosnaam voor de bakfiets?
‘Euh… Nou John noemt hem weleens de walvis omdat het zo’n groot zwart gevaarte is. Ik waarschuw meestal even als ik wil passeren. En hij kan ook behoorlijk snel hè, dat verwacht niet iedereen. Grappig om soms die verbaasde en bewonderende blikken te zien.’
Dus: eenmaal andermaal verkocht?!
‘Op zich bevalt ons bakkie prima maar er is voor ons één groot nadeel: de laadruimte is soms te klein. De dozen met verse boodschappen passen er simpelweg niet in. We hebben al onderzocht of we het compacter kunnen verpakken maar verse waren als vlees, vis, kaas, bloemen laten zich toch het beste vervoeren in dozen.’
Betekent dit het einde van Bezorgbakkie?
‘Nee, zeker niet. We bezorgen nu tijdelijk de boodschappen met eigen vervoer. Heel erg jammer want de insteek blijft elektrisch. Duurzaamheid is echt van deze tijd. De mensen willen het. We bekijken nu of we een elektrische auto kunnen inzetten. Maar het aanbod is niet reuze en het is ook vrij stevig aan de prijs. En als je al iets betaalbaars vindt, dan is het vaak niet op voorraad. Daar heb je bij DOCKR geen last van. Ook kijken we of we de dozen kunnen vervangen door statiegeldkratten. Dat scheelt weer afval.’
En wat als Corona onder controle is? Gaan mensen dan weer zelf naar de markt…
‘Er zullen altijd mensen naar de markt blijven gaan maar er zullen ook mensen blijven die het graag thuis laten bezorgen. De mensen zijn het nu gewend en zijn inmiddels ook behoorlijk verwend. Bijna alles kun je thuis laten bezorgen. Van friet, pizza en de dagelijkse boodschappen tot huishoudelijke apparaten tot luxe goederen. Dus ik heb er vertrouwen in dat we doorgaan.’
Nog een laatste tip?
‘Corona dwingt ondernemers anders te denken en handelen. Je moet creatief en innovatief zijn wil je het hoofd boven water kunnen houden. Denk dus zoals wij vooral in oplossingen en schakel snel. Veel mensen zijn goed in het vinden van potjes. Daar draait hun bedrijf op. Wij zijn beter in ondernemen en gewoon doen waar we goed in zijn!’