5 tips om als bedrijf bij te dragen aan het verduurzamen van de stad

Steden hebben een grote verantwoordelijkheid voor de verduurzaming van onze planeet. Wereldwijd spelen steden een centrale rol om de voortgang naar schone, emissievrije en inclusieve energiesystemen te versnellen. Nieuwe technologieën en verbeterde connectiviteit bieden veel mogelijkheden wanneer het gaat om de invloed die steden hebben op het reduceren van hun aandeel op de wereldwijde CO2-uitstoot (meer dan 70%). 

Maar het zijn niet de steden die de wereld veranderen. Het zijn de inwoners, ondernemers en politiek leiders die het vooruitstrevende karakter van een stad dragen. 

De huidige crisis heeft ons geleerd dat mensen en bedrijven zich razendsnel kunnen aanpassen indien hun omgeving dat van hen verlangt. De wendbaarheid, inventiviteit en veerkracht die bedrijven de afgelopen tijd hebben laten zien, moeten zij nu doorpakken. Om daar een handje bij te helpen, geven wij je vijf tips om als bedrijf bij te dragen aan de duurzame stad van morgen. 

Onze tips zijn: 

  1. Kijk kritisch naar je afval consumptie 
  2. Vergroot bewustzijn onder werknemers 
  3. Kies duurzame leveranciers en partners 
  4. Deel je kennis, werk samen en leer 
  5. Reis minder, rij uitstootvrij

1. Kijk kritisch naar je afval consumptie  

Gelukkig kiezen steeds meer bedrijven al voor betere alternatieven, maar wanneer je de hoeveelheid afval van jouw bedrijf nog eens kritisch onder de loep neemt, is de kans groot dat je verrast wordt. Het is belangrijk jezelf af te vragen waar het afval vandaan komt, hoe je het kan verminderen en, vooral, hoe medewerkers omgaan met afval. 

Afval scheiden helpt bijvoorbeeld al goed, omdat we dan extra veel kunnen recyclen. Toch blijft de berg afval nog steeds te groot. Maak het daarom makkelijker voor mensen om te scheiden. Er zijn er maar weinig die bereid zijn extra moeite te doen om afval te scheiden. Denk bijvoorbeeld aan het neerzetten van scheidingsbakken, of het beter inkopen van boodschappen bij initiatiefnemers zoals Pieter Pot. Deze digitale supermarkt levert boodschappen in glazen potten, waardoor de hoeveelheid wegwerpverpakkingen flink wordt tegengegaan. 

Bedrijven kunnen ook hun afvalverbruik combineren. Door samen bewuster om te gaan met afval, samen te scheiden en restafval tegelijkertijd te laten ophalen, heeft dat ook weer een positieve invloed op de drukte en uitstoot in de stad.  

Alleen scheiden is dus niet genoeg. Bewustzijn en de manier van inkopen zijn minstens zo belangrijk. 

2. Vergroot bewustzijn onder werknemers 

Vergroot het bewustzijn onder werknemers of stel zelfs een team samen die verantwoordelijk is voor het verduurzamen van je kantoor, afvalverbruik en overige initiatieven. Zo gelden er vanaf 2021 al nieuwe regels als het gaat om de verkoop van single use plastics en het statiegeld op kleine plastic flesjes. Toch raden wij je aan niet te wachten op nieuwe regelgeving, dan zijn we veel te passief. 

Wij adviseren goed te kijken naar gedrag. Mensen hebben hun eigen routines en gewoontes. Onderzoek waar je hen kan beïnvloeden. 

Een model die kan helpen het bewustzijn van medewerkers te vergroten, is het model the 5r’s. Deze methodologie gaat er van uit dat recyclen alleen niet genoeg is, het gaat er zelfs van uit dat recyclen pas de laatste stap moet zijn in het gebruik van afval. Respectievelijk afval weigeren, verminderen, hergebruiken, opnieuw inzetten en daarna pas recyclen is een ander proces dan de meeste mensen gewend zijn. 

Door medewerkers bewust te maken dat recyclen de laatste stap is in het proces van afvalvermindering, wordt de berg afval verkleind en het afvalprogramma binnen jouw organisatie flink verbeterd. 

3. Kies duurzame leveranciers en partners 

Zoals bedrijven intern veel maatregelen nemen om duurzamer te worden, is het ook noodzakelijk te onderzoeken hoe zij extern hun impact kunnen verkleinen. Zo verdelen organisaties hun ecologische impact al in verschillende varianten, de zogenoemde Scope 1, 2 & 3 uitstoot. 

Bedrijven kunnen hun ecologische voetafdruk verkleinen door haar scopes goed in kaart te brengen:  

Scope 1: emissies waar zij direct impact op heeft, zoals eigen faciliteiten en vervoer

Scope 2: indirecte emissies, bijvoorbeeld door opwekking van energie bij het maken van producten 

Scope 3: indirecte emissies die optreden in de keten van externe partijen 

Door slimmer in te kopen en samen te werken met milieubewuste partners, stimuleer je duurzaamheid in de gehele keten en draag je bij aan de bescherming van het milieu. Kies bijvoorbeeld voor producten die minder energie verbruiken, minder afval produceren, langer meegaan of een gesloten proces bevorderen. 

Veel bedrijven zijn bang voor oplopende kosten wanneer zij kiezen voor duurzame alternatieven. Inmiddels zijn 75% van milennials bereid meer te betalen voor duurzamere producten of diensten. Het lijkt er dus op dat dat argument geen waarde meer heeft. 

4. Reis minder, rij uitstootvrij 

Niet voor niets heeft de crisis in 2020 geleid tot een flinke daling in CO2, met name vanwege de vermindering van het aantal reizen en hoeveelheid transport. Digitalisering speelt een belangrijke rol om onze wereldwijde invloed te vergroten, terwijl we onze ecologische voetafdruk in potentie klein kunnen houden. Hoewel 2020 positieve getallen liet zien, lijkt het er op dat mensen toch weer geneigd zijn meer te gaan reizen. 

Stoppen met fossiele brandstoffen en uitstootvrij rijden is een relevante oplossing. 

Steden beperken ook steeds vaker type voertuigen of de tijd dat voertuigen binnensteden kunnen binnenkomen om vele redenen, waaronder vermindering van de luchtvervuiling en een betere veiligheid voor alle weggebruikers. Dit heeft de deur opengelaten voor stedelijke logistieke oplossingen zoals elektrische wagenparken, last-mile leveringen via bakfietsen of stedelijke hubs. 

Bij DOCKR doen we dat al jaren. Wil je meer lezen over hoe je als bedrijf voorop kunt blijven op regelgeving in de stad? 

 

 

5. Deel je kennis, werk samen en leer 

Door samen te werken met lokale initiatieven, goede doelen of door zelf je kennis te delen met de gemeenschap, vergroot je het bewustzijn en de bereidheid om samen te werken. Intern kan je campagnes of projecten opzetten waar werknemers in kunnen meedoen zodat het een collectief doel wordt. Goed voorbeeld doet uiteindelijk leiden. 

Door samen te werken met collega’s, klanten en leveranciers zet je de gehele keten op scherp. Maar je buren, de buurt en samenleving kunnen ook een rol spelen. Ook al kost het tijd om samen nieuwe oplossingen te vinden, die, uiteindelijk, ook nog eens efficiënt zijn, het delen van ervaringen en het uitwisselen van inzichten helpt. 

Maak gebruik van bestaande tools of stappenplannen. De KvK deelt bijvoorbeeld vaak lijstjes met inspirerende initiatieven waar iedereen van kan leren of zelfs aan kan deelnemen. 

Een eerste goede stap zetten?

Kies vandaag het elektrische transportvoertuig dat bij jou past. Bepaal hoeveel je er nodig hebt en sluit jouw abonnement af. Je kunt kiezen uit een maandabonnement of een extra goedkoop jaarabonnement. Je rijdt morgen al in een DOCKR vanaf € 219 per maand! Bekijk hier onze elektrische bakfietsen en onze elektrische (bestel)auto’s.