Achter de schermen van DOCKR’s expansie in Duitsland en België
In deze vierdelige reeks artikelen nemen we je mee achter de schermen bij DOCKR. We vertellen je meer over onze expansie richting Duitsland en België, maar dan door de ogen van onze expansie managers Nina van Spengen en Shahram Rezasade. Zij nemen je graag mee in de culturele verschillen, de concrete feiten over de uitbreiding naar Duitsland en België en het marktpotentieel voor DOCKR.
Europese steden streven steeds meer naar naar het leefbaar maken van de stad. Één van de manieren om dit te bereiken is het bannen van vervuilende voertuigen. Waar eerst auto’s en bestelbussen op fossiele brandstoffen de binnensteden domineerden, zie je nu een mobiliteitskloof ontstaan waar wordt gezocht naar duurzamere alternatieven. Geen wonder dus dat er steeds vaker gekeken wordt naar andere vormen van mobiliteit zoals de elektrische fiets.
Op het eerste gezicht lijkt het logisch om over te schakelen op alternatieve vormen van mobiliteit: bestelbussen en auto’s op fossiele brandstoffen zijn namelijk binnenkort niet meer welkom in de drukke binnensteden. Aan de andere kant is het voor veel bedrijven nog goed zoeken naar een passend alternatief. Zo zijn veilige fietspaden, handige fietsstallingen en elektrische oplaadpunten namelijk niet altijd voorhanden. En zelfs al deze elementen aanwezig zijn, is het voor de meeste bedrijven een flinke stap om van traditionele, fossiele vervoerder over te stappen naar een duurzaam alternatief. Zo vinden veel werknemers de verandering van bestelbus naar elektrische fiets een hele opgave. Daarbij blijft deze duurzame verandering aan het begin een flinke investering die niet direct is terugverdiend.
DOCKR zou DOCKR niet zijn als we niet optimistisch en realistisch naar oplossingen zouden zoeken om de overstap naar onze duurzame uitweg te vereenvoudigen. Bij DOCKR hebben we een B2B-klantgerichte mindset waarbij we een speciaal model hebben aangeboden aan Duitse en Belgische ondernemers om de eerder genoemde barrières te verlagen. Benieuwd welk model? Lees dan snel verder!
België
Na de succesvolle start van DOCKR in Nederland konden onze zuiderburen natuurlijk niet achterblijven. België werd namelijk het vaakst genoemd als topmarkt in het Europese Cargo Bike Industry onderzoek door 38 bakfietsfabrikanten van 2021. Wie er als tweede uit de test kwam? Duitsland! Maar daar over later meer.
Er zijn genoeg redenen op te noemen waarom de uitbreiding van DOCKR naar België een logische stap is: de geografische nabijheid, de taal en natuurlijk niet onbelangrijk, de vergelijkbare fietsinfrastructuur als in Nederland. Onze Nina van Spengen nam in augustus van afgelopen jaar de functie van Expansion Manager voor België op zich. Nina komt oorspronkelijk uit Nederland, maar heeft een achtergrond in management in de VS, waar ze 7 jaar woonde, voordat ze naar Leuven verhuisde.
Zoals niet anders verwacht had Nina altijd al ambitieuze plannen voor DOCKR’s uitbreiding naar België in 2022. “We zien absoluut veel potentieel. Volgend jaar willen bijvoorbeeld minstens verdriedubbelen in omvang. Ons doel is om aan het einde van 2022 300 DOCKR voertuigen de weg op te hebben in België.” In eerste instantie ligt de focus op Brussel en Vlaanderen. Maar ook het heuvelachtige, toch minder fietsvriendelijke, Franstalige Wallonië zal volgen. Het Belgische DOCKR team groeit en daar zijn we hartstikke trots op!
Sindskort hebben we ook een partnerschap met het Brusselse hybride advies-koeriersbedrijf URBIKE. Deze samenwerking zal een grote bijdrage leveren aan de groei van fietslogistiek in België. URBIKE adviseert bedrijven hoe ze de eerste stap kunnen zetten richting duurzamere mobiliteit. Wanneer deze bedrijven nog niet klaar zijn om een elektrische fiets aan te schaffen, verwijzen zij hen door naar DOCKR en onze flexibele abonnementen.
Volgens Nina brengt werken in België ook specifieke uitdagingen met zich mee. “De fietsinfrastructuur is hier minder consistent dan in Nederland. Zo vind je niet in iedere stad fietspaden. Daar komt ook nog eens bij kijken dat sommige wegen in slechte staat zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is in Brussel. Dit betekent dat fietsen sneller schade oplopen, wat natuurlijk gevolgen heeft voor het onderhoud.”
Deze uitdagingen hoeven volgens Nina verder geen problemen op te leveren. België heeft namelijk ontzettend veel potentieel voor de bakfiets: “over 3 jaar zullen auto’s en bestelwagens verboden worden in steden in België”, legt Nina uit. “Dat dwingt bedrijven natuurlijk om op zoek te gaan naar alternatieven – ze hebben namelijk geen keuze. En dit is precies waar DOCKR inspringt: we zijn hier voor deze bedrijven om een duurzaam gelijkwaardig alternatief te bieden.”
Duitsland
In Duitsland lost onze andere expansie manager Shahram Rezasade veel van dezelfde problemen op. Shahram begon in augustus vorig jaar, komt uit München en heeft een achtergrond in het helpen van duurzame scale-ups bij hun uitbreiding naar Duitsland. DOCKR’s expansie is dus bekend terrein voor hem: “Ik was op zoek naar bedrijven die daadwerkelijk bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van Duitsland”, vertelt hij. “Toen ik DOCKR tegen kwam waren zij al bezig met hun plannen naar Duitsland. Hiermee was het direct een goede match qua timing én duurzaamheid. We waren het snel eens over het businessplan en de bijbehorende tijdslijn. Toen ik eenmaal aan de slag ging voor dit roze bedrijf, merkte ik al snel belangstelling van grote spelers in Duitsland. Vooral op het gebied van bezorging van kruidenierswaren bleek veel interesse te bestaan.”
Op dit moment is DOCKR actief in tien steden in Duitsland. Shahram wil in 2022 een team van 12 mensen hebben opgebouwd met een vloot van ongeveer 1000 fietsen op de Duitse wegen. “Ik ga op zoek naar goede mensen die rollen in sales, operations, klantsucces, financiën, strategie en marketing kunnen vervullen. Eigenlijk willen we dus alle functies vervullen die er nodig zijn om deze vloot te kunnen onderhouden”, legt hij uit. “En tegelijkertijd ga ik natuurlijk ook aan de slag met om het servicenetwerk uit te breiden.”
Net als het Nederlandse en Belgische deel van DOCKR, wordt het onderhoud in Duitsland uitgevoerd door Get Bike Service. “Dat is eigenlijk een heel mooi verhaal, zij zijn namelijk ook aan het uitbreiden naar Duitsland. Ze hebben hier in München een vestiging en zijn hun team aan het uitbreiden. Op die manier groeien we dus samen: twee Nederlandse bedrijven die naar Duitsland gaan, waarbij de één de ander verrijkt, hoe mooi is dat?! We zijn er heel heel blij mee.”
Verder komt er in Duitsland ook een speciaal marketingteam dat zich specifiek richt op de Duitse smaak. “Duitsland is een echt autoland. Op dat gebied lopen we hier een beetje achter op Nederland wat betreft mobiliteit als het gaat om fietsen en bakfietsen.” Desondanks heeft Shahram een sterk plan om hen te overtuigen. “Voor veel Duitsers geldt: wat je ook wilt doen, je stapt in de auto en je doet het. Dat betekent dat onze marketing mensen moet voorlichten en overtuigen over de voordelen van (elektrische) bakfietsen. Hierbij gaat het niet alleen om de duurzaamheidsvoordelen, maar ook om de praktische voordelen. Dingen die je normaal gesproken met een auto of bestelbus zou doen, kunnen namelijk net zo goed met een bakfiets. Dit besef moeten we alleen nog creëeren in Duitsland.”
Zoals bij veel bedrijven in de fietsindustrie is de toeleveringsketen voor DOCKR een flinke uitdaging. Shahram pakt deze uitdaging met beide handen vast door een magazijn op te zetten om een buffer van voorraden aan te houden. “Dit zal de levertijden van onze klanten verkorten, waardoor wij hopelijk een glimlach op de gezichten van onze klanten kunnen toveren.”
Verder denkt Shahram ook na over hoe de Duitse markt op dat gebied verschilt van die in Nederland én hoe het bieden flexibiliteit aan retailers hen een voorsprong kan geven op concurrenten: “Wanneer we kijken naar het klantenlandschap, heeft Nederland veel kleine detailhandelszaken. Deze zijn vaak heel lokaal, maar leveren ook via online. In Duitsland zien we dit niet zo veel, en daar waar de detailhandelszaken bestaan, zijn ze veel minder online-savvy. Bij DOCKR kunnen wij hen helpen om dit te veranderen.” Daarbij is Duitsland natuurlijk veel groter dan Nederland. De consumenten zijn hier dus gewend geraakt aan levertijden van 2-3 dagen, waar dat in Nederland al lang niet meer het geval is. Daar verwachten consumenten vaak next of zelfs same day delivery. “Dit geeft ons de mogelijkheid om tegen met retailers in gesprek te gaan om te kijken of we hier in Duitsland ook aan de same-day delivery belofte kunnen voldoen. Dit is echt iets waar we op voort kunnen bouwen.”
Benieuwd wat DOCKR voor jou in Nederland, België of Duitsland kan betekenen? Neem dan contact op. Samen kijken we graag naar de mogelijkheden die het beste aansluiten bij jouw wensen!