Alle busjes op een kluitje is een doodlopende weg voor logistieke dienstverleners. Wij doen dat veel efficiënter.
Snel een bloemetje, een paar sportschoenen of een doosje wijn nodig? Peddler bezorgt het je nog dezelfde dag aan huis. De startup zet op zijn ICT-platform niet alleen Amsterdamse retailers in de shoplights, maar geeft met zijn logistieke proces alle busjesmannen het nakijken. De elektrische DOCKR bakfietsen bereiken hun bestemming gewoon sneller. En niet in de laatste plaats doordat de koeriers werken met een dashboard aan realtime informatie.
Aanbod Amsterdamse winkeliers aan huis bezorgd. Peddler is king in the ring.
Opzij, opzij, opzij. Nu eindelijk de juiste puzzelstukjes op hun plek vallen James Klymowsky en Stijn van Krimpen, initiatiefnemers van Peddler, is er geen tijd meer te verliezen. Het idee om lokale winkels in Amsterdam in moeilijke tijden te ondersteunen maakte het bedrijf direct king in the ring. Amsterdammers – wonend binnen de ring van de A10 – plaatsen hun bestellingen via het platform bij een van de aangesloten winkels en Peddler zorgt ervoor dat de bestelde producten dezelfde dag nog worden thuisbezorgd door fietskoeriers. Doordat de winkels eigen voorraden in huis hebben kan er direct worden geleverd.
Zichtbaarheid
“Er was al een behoefte bij lokale winkeliers om hun online aanwezigheid te verbeteren. Bij Peddler zagen we kans om dat met hen te ontwikkelen”, vertelt Stijn. “Door de coronacrisis is alles in een enorme stroomversnelling gekomen. Nu meer dan ooit helpen we winkeliers hiermee vooruit.” Na ruim vijf jaar pionieren is het een droom die uitkomt. Marketingfenomenen als ‘social group buying’ en ‘social marketplaces’ drijvend op de kracht van gezamenlijke inkoop en communities leerden hem belangrijke lessen. De dobbelsteen bleek echter nog één slag te moeten draaien en dat werd Peddler.
Store-to-door
Stijn gaat verder: “We kwamen in gesprek met het Google Marketing Innovation Partnership programma. Tijdens de selectie werd ons duidelijk welk potentieel zij in ons zagen. Met al hun systemen weet Google als geen ander ‘wanneer de vraag naar bepaalde producten er is’, maar ze hebben óns nodig om te achterhalen ‘bij welke winkeliers zich het aanbod bevindt en hoe dat snel en kostenefficiënt bij de consument te krijgen’. Onze pilot focust zich nu op store-to-door binnen de A10-ring. Als je alle winkelvoorraden daar goed in beeld hebt, sla je steil achterover van alles wat je lokaal kunt krijgen. Je moet alleen wel op de juiste knoppen zien te drukken, en dat kunnen we.”
‘Alle busjes op een kluitje is een doodlopende weg voor logistieke dienstverleners. Wij doen dat veel efficiënter’
Baas in de binnenstad
Stijn watervalt verder: “Veel van de huidige logistieke bewegingen zijn op termijn kansloos; van de binnenstad naar warehouses buiten de stad en weer terug, zo werkt het systeem. Een karavaan walmende diesels die het een straat verder afleveren als waar het vandaan kwam. Dagelijks verstoppen zo’n 20.000 busjes de ring. Met z’n allen op een kluitje kan straks niet meer. In drukke binnensteden zijn alle grenzen bereikt. Dat hebben ze nu met parkeren alleen al. Als straks de milieuteugels verder worden aangehaald, heeft de oude logistiek een groot probleem. Met DOCKR zijn wij in de binnenstad de baas. Dit is de toekomst. Duurzamer, sneller en efficiënter.”
Swap-garantie
Peddler benut alle bestaande infrastructuur. De winkels zijn hun warehouses, de fietsen hun ‘hubs’. In achtjes circuleren de bakfietsen door de stad, rijdend met slimme navigatie en sms-notificaties tussen klant, winkel en koerier. Alles voor een strakke pick-up en delivery. Peer-to-peer in tijdzones van 12-14, 14-16 en 18-20. Tijd is geld. En een bakfiets is onmisbaar gereedschap: “We verwachten van al onze partners continuïteit. Dat DOCKR flexibel kan opschalen is heel belangrijk. Net als snelle pechhulp, swap-garanties en repair services, of dat we maandelijks kunnen opzeggen. Dat we betalen naar gebruik is ook top. We kunnen et werkkapitaal zo gebruiken voor onze groei. En door iets simpels als het maken van proefritten, weten we nu dat een tweewieler voor ons beter werkt dan een driewieler.”
‘Voor ons zijn winkels magazijnen, alle bakfietsen hubs en brengen we met online marketing en technologie alles bij elkaar’
IJsberg
Bezorgen blijkt het topje van de ijsberg. Onder het wateroppervlak wordt heel hard gewerkt aan het fundament: de winkelier. In no-time razen alle scrapers, tracers en systeemintegraties voorbij. Stijn etaleert hier de winst van vijf jaar pionieren. Dat Peddler ook in andere binnensteden fiets aan de grond krijgt, lijkt een kwestie van tijd.
Opschrijfboekje
Al meer dan 50 winkels hebben zich tot dusver aangesloten bij het platform. Van delicatessenzaak en bloemist tot kledingzaak en wijnwinkel. Lokale winkeliers kennen hun klanten, creëren de juiste beleving en zijn meesters in het samenstellen van hun aanbod. Stijn: “De retailer heeft een schatkamer aan ervaring en grossiert in trouwe klanten. Het enige euvel is dat ze vaak handen tekort komen. En precies daar komen wij in beeld. De één heeft een opschrijfboekje, de ander een spreadsheet en de derde een kassasysteem. Het maakt ons niet uit. Wij maken de voorraden inzichtelijk, matchen vraag en aanbod online en rekenen voor de totale dienst van het platform, de betaalservices en distributie een percentage per product.”
De rijdende billboards stelen ondertussen overal de show: “Uiteraard komen we tijdens de voorgesprekken met de bakfiets voor. Dan begint het hele spel. Of hun stofzuiger of doos wijn er wel in past. ‘Dat meen je niet, heb je ook demping in die bak?’ en ‘Godsammekrake, wat een ruimte’. Ze zijn gelijk om. De aaibaarheidsfactor is enorm. Dat geldt trouwens ook voor de klant die de deur opendoet. Of er nog innovaties te bedenken zijn? “Altijd”, zegt Stijn. “Is het geen idee om via een app activeerbare fietssleutels te ontwikkelen? Dan kunnen we de loods op afstand openen en een fiets aan koerier toewijzen.” Het is duidelijk. DOCKR is the choice for a new generation.