Haagse ondernemers trappen de bus eruit
Haagse installateurs proberen met een ware estafette een jaar lang een elektrische bakfiets uit, om te zien hoe deze bevalt als alternatief voor de bestelbus. Elke ondernemer test gratis vier tot zes weken lang een Urban Arrow van DOCKR. Daarna gaat de fiets door naar het volgende bedrijf. De naam van het gemeentelijke project, dat nog tot juni loopt: Trap je bus eruit!
Dat laatste blijkt vrij letterlijk te gebeuren: ondernemers merken dat je met een elektrische bakfiets sneller door de stad beweegt dan met een busje. Een van de installateurs zag dat diens fietsende monteur per werkdag zeker één afspraak extra kon inplannen. Een andere deed zelfs een vergelijkende test: het bedrijf reed een dag met fiets én bus. De fiets was overal eerder.
Den Haag is een van de 27 gemeenten die vanaf 2025 een emissievrije zone instelt.
Alternatief voor de bestelbus
‘Trap je bus eruit!’ is bedoeld ter kennismaking met een alternatief voor de bestelbus met dieselmotor. De pilot van de gemeente Den Haag loopt tot juni en is vooral gericht op de installatiebranche. Hierin zijn werknemers van oudsher gewend aan hun eigen bus, die niet alleen dient als vervoermiddel maar veelal ook als rijdende gereedschapskoffer.
Meer voorbereiden
Een bakfiets is handig in de stad, maar je kunt natuurlijk minder vervoeren. Dat is ook wel wat de deelnemende bedrijven merken. Je moet meer voorbereiden: welk gereedschap neem je mee, heb je aan alle benodigde onderdelen gedacht voor je op pad gaat? Ook kun je niet altijd alles meenemen met een bakfiets: een complete hr-ketel of warmtepomp is bijvoorbeeld te groot.
De uitdaging, zoals een van de ondernemers het aangeeft: bedenk wat je echt nodig hebt en mee moet nemen naar een klus. Hij staat positief tegenover de proef. Experimenteren is een must om te wennen aan nieuw beleid. Word je ineens geconfronteerd met nieuwe regels, dan is de schok te groot. Nu is er nog tijd om nieuwe manieren van transport te onderzoeken. Eventueel kun je de soort bakfiets die je gebruikt aanpassen op de spullen die je in de dagelijkse praktijk nodig hebt.
Geen gedoe met parkeren
De deelnemers van ‘Trap je bus eruit!’, merken vooral veel voordelen: geen gedoe met parkeren, geen dure tankbeurten. ‘In het centrum betaal je ook nog eens veel parkeergeld. Je kan hier natuurlijk gericht op gaan plannen, zodat je de bakfiets extra vaak kan inzetten’, zegt een van de installateurs.
Een ander bedrijf had gedurende de testperiode met de Urban Arrow het installeren ingepland van een serie mechanische ventilatiesystemen, in de Haagse binnenstad. Daarvoor bleek de bakfiets ideaal. ‘We zitten vaak in wijken waar we maar twee uur mogen parkeren dus dit maakt ons een stuk flexibeler. Ook heeft een van onze medewerkers geen rijbewijs, hierdoor kan hij toch zelfstandig op pad.’
Te weinig laadpunten voor elektrische bussen
Elektrische vervoermiddelen houden de lucht schoon in de stad. Het is denkbaar dat je als onderneming in de emissievrije binnenstad een vloot bakfietsen hebt klaarstaan voor de ‘last mile’, en daarnaast een beperkt aantal elektrische busjes voor bijvoorbeeld storingsmonteurs of als reservevoertuig voor noodgevallen. Alleen maar overschakelen van diesel- op elektrische busjes gaat ‘m niet worden, alleen al omdat er te weinig laadpunten zijn, denkt ook deze ondernemer: ‘In 2026 wil de gemeente het centrum uitstootvrij hebben. Ik heb er een hard hoofd dat er tegen die tijd voldoende laadpalen zijn. Dat wordt een slagveld.’
Je hoofd leeg fietsen
Het fietsen heeft in elk geval deze gunstige bijkomstigheid: je krijgt er fit personeel van. ‘Het lijkt erop dat ze revitaliseren’, zegt een ondernemer. ‘Ik ken het gevoel, je trapt als het ware je hoofd leeg en houdt je conditie op peil.’ Je actief door de stad bewegen is een beter alternatief voor de bestelbus, waarbij het drukke verkeer ook nog eens energie slurpt.
Een andere deelnemer over het fietsplezier: ‘Ik voel me door het fietsen veel fitter en zaken die je in je bus doet, zoals belletjes plegen of bezig zijn met je bedrijf, vallen weg op de fiets. Het fietsen is fijn voor mijn lijf en mijn hoofd. Oortjes in en gaan! Ondanks de nadelen die er aan kleven, sta ik te popelen om dit concept professioneel in te voeren. Ik word er gewoon blij van!’
Bronnen: Installatienet.nl, Platform stedelijke distributie Den Haag