Bezorgen op de fiets met een delivery bike

De delivery bike is hét antwoord op de overvolle binnensteden, zoals grote retailers als Coolblue en bol.com, en pakketdiensten als DHL en Post.NL alláng hebben ontdekt. 

Waar je met een bestelwagen met geen mogelijkheid meer normaal kunt doorrijden in de binnensteden, kun je met de elektrische fiets snel en behendig dubbel geparkeerde busjes passeren via het fietspad. 

Vaak ben je met de delivery bike ook niet meer afhankelijk van eventuele tijdvensters en andere beperkingen bij het leveren van pakketten. Sterker nog; je hoeft zelfs geen parkeerplek meer te zoeken, je parkeert namelijk gewoon op de stoep. Benieuwd naar de achtergrond van de  delivery bike, meer voordelen en manieren waarop overheden ondersteuning bieden? Lees dan verder!

Bezorgen van pakketten op een delivery bike

Delivery bikes historisch niet weg te denken

De populariteit van de delivery bike is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. En om jouw kansen en mogelijkheden goed te kunnen beoordelen, geven we je graag een beetje achtergrond over hoe de huidige situatie is ontstaan.

 

De jaren 1950: De bakfiets als voorloper van de bestelbus

Eigenlijk zijn delivery bikes helemaal geen nieuwe ontwikkeling. Rond de jaren 50 van de vorige eeuw was het heel normaal om met de bakfiets bestellingen rond te brengen. Natuurlijk niet met elektrische aandrijving, maar dat mocht de pret niet drukken!

 

Eind 20e eeuw: Bestelbussen steeds betaalbaarder voor de kleine ondernemer

Daar kwam met de betere beschikbaarheid van auto’s al snel een einde aan; met een bestelbus kon je veel meer, en veel sneller, bestellingen leveren bij de mensen thuis. De bakfiets werd een museumstuk.

 

Fast-forward naar de 21e eeuw: Terugkeer van de delivery bike

Mensen bestellen steeds vaker hun spullen via het internet, iets wat in corona-tijd nog een grotere vlucht nam. Stel je eens voor, in 2023 werden 623 miljoen pakketten bezorgd in Nederland, waarvan 92,5% stuk voor stuk bij de mensen thuisbezorgd werd!

Met name historische binnensteden zijn helemaal niet gebouwd voor zoveel autoverkeer en de straten zijn dan ook al jaren aan het dichtslibben. Veel steden voeren daarnaast een beleid met autoluwe binnensteden met laad- en losvensters, waardoor bestelauto’s nog meer moeten concurreren voor een plekje op de overvolle wegen. Daarnaast zijn er nog de vergevorderde plannen voor zero-emissiezones in 30 tot 40 steden. Je kunt je voorstellen dat hier een fiks probleem aan het ontstaan is.

 

Hoe delivery bikes bijdragen aan een leefbare binnenstad

De luchtkwaliteit van onze binnensteden is niet om over naar huis te schrijven, daar kunnen we kort over zijn. Daarbovenop hebben we te maken met een klimaatcrisis en alle noodzakelijke maatregelen die daarvoor nodig zijn. Wat kun je als bezorgdienst daarin betekenen?

 

Pakketbezorgers en koeriersdiensten

Als pakketbezorger heb je een grote impact op de leefbaarheid in de binnensteden. Het grote aantal bestelbusjes dat dagelijks door de straten rijdt om al die 623 miljoen pakketten te bezorgen is veel mensen een doorn in het oog.

Daar ligt dan ook een geweldige kans om je te profileren als het duurzame alternatief. Niet alleen rijden delivery bikes CO2-uitstootvrij, ze maken ook beduidend minder lawaai. Een indrukwekkend USP, en voor Fast & Green Delivery Experts een belangrijk voordeel.

 

Plaatselijke retailers met eigen bezorgdienst

Stel je eens voor hoe je als lokale ondernemer je klanten een levering zonder CO2-uitstoot aan huis kunt beloven? Steeds meer consumenten kiezen voor bedrijven die hun verantwoording nemen. Fornet Textielverzorging bracht het nog een stapje verder met een haal- en brengservice per delivery bike. Een groenere service kun je niet verzinnen!

Ook als bloemist, bierbrouwerij (brouwerij Eleven), of koffiebonen expert (Screaming Beans Coffee Roasters) scoor je hoge ogen als je bekend maakt dat jouw leveringen uitstootvrij zijn, dankzij de delivery bike.

Een extra plus is de zichtbare marketing. Bij DOCKR kunnen we je delivery bike eenvoudig van branding voorzien. Zo is je fiets, zelfs als hij stilstaat bij een afleveradres, een milieuvriendelijk uithangbord.

 

Delivery bikes als oplossing voor dichtgeslibde stadscentra

Autoluwe stadscentra zijn natuurlijk een geweldige oplossing om de leefbaarheid in de binnenstad op korte termijn te verbeteren. Je kunt er echter niet omheen dat, juist omdat er zoveel mensen wonen en werken, er onvermijdelijk veel logistieke bewegingen plaatsvinden.

Om die mismatch van logistieke activiteiten en een leefbare omgeving op te lossen speelt de delivery bike een heel belangrijke rol. Hieronder bespreken we enkele mogelijkheden:

 

Wendbaarheid van delivery bikes in de historische binnenstad

De delivery bike is ontzettend flexibel. Je kunt over fietspaden rijden en veel eenrichtingsstraten zijn voor (brom)fietsers wel van beide kanten in te rijden.

Waar nodig kun je kortstondig via de stoep obstakels omzeilen, en de – afsluitbare – bakfiets kun je eenvoudig op de stoep parkeren. Geen minutenlange zoektochten naar een parkeerplek en geen onvermijdelijke parkeerboetes.

 

Een overslaghub aan de rand van de stad

Bij een efficiënte integratie van delivery bikes in de stadslogistiek zijn overslaghubs aan de randen van binnensteden onontbeerlijk.

Hierbij brengen (elektrische) vrachtwagens of bestelbussen de goederen eerst naar deze hubs, waarna fietskoeriers met hun delivery bike de laatste kilometers door die overvolle binnenstad voor hun rekening nemen.

Dit soort oplossingen vereist wel een bepaald volume aan pakketten om inzet van dergelijke overslaghubs rendabel te maken. Vanwege de relatief kleine actieradius van elektrische fietsen moet de afstand tussen deze hubs en het bezorggebied dat ze bedienen beperkt blijven.

Als je dit zorgvuldig plant, is deze combinatie van bestelbussen voor de bulklevering, met daarna de delivery bike voor de ‘last mile’ een uitstekende oplossing voor stedelijke bevoorrading.

De CO2-uitstoot wordt hiermee effectief gereduceerd, en je zet hiermee een belangrijke stap richting leefbare en groene binnensteden.

 

Samenwerkingsverbanden met andere koeriers voor landelijke dekking met de delivery bike

In stadscentra wint de delivery bike het altijd van bestelbusjes, maar op de snelweg zijn ze toch wat minder praktisch. Daarom zijn koeriersdiensten in stadscentra goed inzetbaar, maar hoe zou je dat landelijk kunnen opzetten?

Om landelijke fietsbezorging aan te kunnen bieden heeft Postbedrijf Holland West uit Gouda een samenwerkingsverband met Fietskoerier.nl. Ze kunnen hun klanten nu emmisievrije leveringen door heel Nederland bieden, door middel van bezorging op de fiets.

 

Flexibele inzetbaarheid dankzij de schaalbare maandabonnementen van DOCKR

Eindejaarsdrukte, Black Friday, Cyber Monday? Daar schrikken wij bij DOCKR niet van. En jouw planners ook niet. Wil je weten waarom?

Bij DOCKR huur je per maand. Een maand wat minder te bezorgen? Dan schaal je jouw vloot gewoon af. Tijdens de feestdagen weer meer bezorgingen? Dan schaal je gemakkelijk weer op. Zo zorg je ervoor dat je zo efficient mogelijk omgaat met jouw vloot en geen stilstaande delivery bikes hebt.

Het mooie van het abonnementsmodel van DOCKR is dat we met onze maandelijkse preventieve onderhoudsbeurten zorgen dat uitval tot een minimum beperkt is. Reparaties worden bij jou voor de deur uitgevoerd, en mocht het onverhoopt wat langer duren, dan zorgen we voor een vervangende delivery bike.

Een bijkomend voordeel; voor delivery bikes heb je geen rijbewijs nodig. Zet flexibel extra personeel in voor je piekmomenten en je bent weer helemaal voorzien tijdens de drukste dagen.

 

Hoe de lokale en nationale overheden de delivery bike ondersteuning bieden

Bij DOCKR zijn we constant bezig met nog betere manieren om ondernemers en een klimaatbewuste, leefbare binnenstad te ondersteunen. Ook overheden zijn zich bewust van de potentie van delivery bikes. Zij ontwikkelen hiervoor diverse maatregelen en subsidies.

 

Nationale (en EU) subsidies

Landelijk zijn de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) in het leven geroepen. Dit zijn regelingen waarmee de overheid ondernemers wil stimuleren om te investeren in milieuvriendelijke en innovatieve bedrijfsmiddelen.

Met de MIA kan je investeringsaftrek oplopen tot 45% van je investeringsbedrag. Die aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek. En met de Vamil kun je 75% van de investeringskosten afschrijven.

Je totale belastingvoordeel kan netto oplopen tot ruim 14% van het investeringsbedrag. Bij de MKB-Servicedesk kun je meer lezen over de MIA/Vamil regeling.

 

Provinciale en gemeentelijke initiatieven 

Per 1 januari 2025 verwachten 30 tot 40 gemeentes emissievrije zones in te stellen. Daarbij willen ze de plaatselijke ondernemers graag ondersteunen, zodat de kans op succes optimaal is.

Verschillende gemeentes en provincies hebben hiervoor initiatieven opgezet. Soms kiezen ze ervoor om de bedrijven laagdrempelig kennis te laten maken met delivery bikes, en in andere gevallen hebben ze subsidies in het leven geroepen.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • De gemeente Den Haag heeft in 2023 diverse bedrijven in een soort estafette de kans gegeven om de Urban Arrow enkele weken te testen, waarna de fiets naar het volgende bedrijf ging.
    Hoewel deze proef voorbij is, kun je met deze casus altijd kijken of je jouw gemeente kunt overtuigen!
  • Ook Rotterdam steekt er veel energie in om ondernemers enthousiast te krijgen. Zij hebben een website Logistiek 010 laten bouwen, en delen daar nieuws, tips, informatie en casussen. Bovendien geven ze, o.a. in samenwerking met DOCKR, ondernemers de mogelijkheid om een delivery bike uit te proberen. Er gaat tenslotte niets boven je eigen ervaring.
  • In Utrecht heeft de gemeente een aparte subsidieregeling voor ondernemers opgetuigd, speciaal voor ondernemers die binnen de autoluwe zone gevestigd zijn.
  • En ook de provincie Overijssel laat zich niet onbetuigd. Zij bieden een subsidie voor maximaal twee vrachtfietsen, lees hier meer over dit initiatief.

Het is duidelijk dat het de moeite waard is om eens bij jouw gemeente of provincie te polsen wat de mogelijkheden zijn. Niet elk initiatief is even zichtbaar en het zou zonde zijn om mogelijkheden te laten liggen.

 

Geïnspireerd?

Delivery bikes zijn niet meer weg te denken uit het stadsbeeld. Wil je weten hoe je jouw groene missie een boost kunt geven? Maak een afspraak met een van onze experts. We vertellen je graag over jouw mogelijkheden met de delivery bikes van DOCKR.