BIYU en DOCKR zorgen samen voor ontspullen.
Hoeveel apparaten heb je nu echt nodig? En waarom zou je een boormachine, party boombox of pizza-oven aanschaffen als je die maar zelden gebruikt? Hoeveel ruimte en ecologische voetafdruk nemen al die apparaten in? Met deze gedachten startte twee jaar geleden BIYU, een Netflix voor spullen. BIYU levert huurapparaten bij klanten thuis af met een fiets van DOCKR. Dubbel duurzaam!
Eerst over de naam. BIYU staat voor ‘Bob Is Your Uncle’, de Engelse uitdrukking voor ‘Klaar is Kees’. De term staat bij BIYU ook voor de oom die alles heeft en van wie je die altijd mag lenen. Oprichters Frans Biegstraaten en Martijn Tjho kwamen een paar jaar geleden allebei terug uit het buitenland. Ze herkenden bij elkaar dat ze bij terugkomst in Amsterdam allebei gereedschap nodig hadden.
‘Hoe langer je in het buitenland bent geweest, hoe minder spullen je hebt’, vertelt Biegstraaten. ‘Moet je al die apparaten weer kopen, die je een tijd daarvoor achter je hebt gelaten. Maar veel gereedschap heb je een enkele keer of heel af en toe nodig. Met de vierkante meterprijs in Amsterdam is daarnaast die opslagruimte voor spullen eigenlijk zonde. En we hebben een serieus klimaatprobleem, we moeten juist consuminderen.’
Verspilling tegengaan
Dat is voor Biegstraaten een serieus punt. Gereedschap dat eenmaal verkocht vooral in een kast ligt, is niet echt duurzaam. Als je iets huurt ga je verspilling van grondstoffen en energie tegen. En eigenlijk is er een extra probleem, legt de BIYU-oprichter uit. ‘Als je iets niet vaak nodig hebt, ga je zoeken naar koopjes. Ik ben in elk putje van China geweest, heb heel wat van die grote fabriekshallen van binnen gezien. Ik weet wat er met het milieu gebeurt als zo’n fabrikant een boormachine van €9,99 maakt. Om nog maar te zwijgen van bijvoorbeeld kinderarbeid. Zo goedkoop produceren kan alleen als er dingen gebeuren die bij ons 100 jaar geleden al niet meer mochten.’
Een stuk gereedschap van de bekende merken is duurder, maar ook duurzamer geproduceerd, is de overtuiging van Biegstraaten en Tjho. Zij gingen in gesprek met producenten van gereedschap en electronica over hun idee om zulke spullen via BIYU-lidmaatschap te verhuren.
Het best mogelijke product
‘Dat is het verschil met peer-to-peer uitleenplatforms: wij hebben A-merkproducenten achter ons staan, waardoor we zeker weten dat we producten met topkwaliteit leveren. Elk apparaat dat na verhuur terugkomt, checken we en maken we schoon. Bij een boor zitten altijd boortjes, bij een speaker en microfoon zit een XLR-kabel. Onze klant weet zeker dat we het best mogelijke product verhuren.’
Je kunt abonnee worden of per keer huren. Afhaal is mogelijk, maar thuisbezorging ook. DOCKR leverde hiervoor twee Urban Arrows XL en een Chariot 1700L van Cargo Cycling. Biegstraaten: ‘DOCKR past heel goed bij wie we zijn en hoe we het doen. Iedereen ziet ons fietsen door de stad. Daarmee zijn de bakfietsen ook onderdeel van onze branding en marketingstrategie.’
Meest geschikte fiets
BIYU rijdt rond met soms best zware uitleenproducten. Dat vergt veel van de fietsen. ‘Door de goede samenwerking met DOCKR weten we nu welke configuratie het beste is voor ons.’ Bas Assink van DOCKR vult aan: ‘Logisch dat een jong bedrijf als BIYU in het begin zoekt naar de meest geschikte fiets. Met ons flexibele abonnementsmodel konden we hier naadloos op inspelen. We bieden een breed assortiment, dus hebben we verschillende mogelijkheden geprobeerd. Daarin hebben DOCKR en BIYU elkaar goed kunnen vinden.’
Er zijn meer pluspunten aan de samenwerking. ‘BIYU wil duurzaam vervoer door het stadscentrum, dat is precies wat wij mogelijk maken. Wij ontzorgen volledig, van preventief onderhoud aan de fietsen tot snelle reparaties wanneer dat nodig is. Daardoor kan een zich ontwikkelende klant zich helemaal richten op de eigen business’, somt Assink op.
Uitbreiden naar andere steden
DOCKR past ook bij de groeiambities: BIYU wil binnenkort uitbreiden naar steden als Utrecht, Haarlem, Eindhoven en Amersfoort. Biegstraaten: ‘De crux was de afgelopen tijd om onze dienstverlening en distributie vanuit de Amsterdamse hub strak te krijgen. Zodat we weten wat ook in andere steden werkt.’
Assink ziet de groeipotentie van BIYU ook: ‘In de verdere expansie kunnen we met onze landelijke dekking makkelijk meegroeien. De lijntjes zijn kort, we kunnen opschalen wanneer nodig. Ik geloof in het businessmodel, ik vind het ook echt zonde om alles zelf te kopen.’