Hoe Urban Arrow en DOCKR de zakelijke markt bedienen.
Een abonnement op een elektrische cargobike
De markt voor zakelijke inzet van elektrische voertuigen is de afgelopen jaren een absolute groeimarkt. Een markt waar ontwikkelingen snel gaan en waarin we een toenemende vraag naar elektrische- en slimme voertuigen zien. Dieselbusjes worden omgewisseld voor e-vans of e-cargobikes. Want met elektrisch aangedreven tweewielers hoef je in de stad niet stil te staan in de file, of achter een (e-)busje dat wordt uitgeladen. Je rijdt er simpelweg omheen.
Cargobike abonnement
Dat de vraag naar elektrische cargobikes zou toenemen is iets dat ze bij DOCKR in 2018 goed hebben ingeschat. De scale-up met start-up mentaliteit speelt een belangrijke rol in het openbreken van de zakelijke markt voor e-voertuigen. Ondernemers kiezen bij DOCKR een cargobike die bij hun logistieke uitdaging past en betalen hiervoor in abonnementsvorm. De service die DOCKR levert is all-in: de fiets, het onderhoud, de verzekeringen, de bestickering met bedrijfslogo en zelfs pechhulp. Sta je stil, dan komen ze je redden en zorgen ze voor een vervangende fiets.
Kwaliteitsfietsen
Het is de bedoeling dat de vloot van DOCKR lang op de weg kan blijven. De fietsen doen immers zwaar werk en moeten door iedereen te besturen zijn. Nadine van der Hoorn, Managing Director bij DOCKR vertelt daarover: “Onze service moet goed en flexibel zijn, daarom werken we alleen met voertuigen van de beste kwaliteit. We hebben verschillende cargofietsen, maar voor de tweewielers hebben we gekozen voor Urban Arrows. We waren direct verliefd op de fiets, Urban Arrow is een voorloper in de markt en de manier waarop zij met ons dit avontuur zijn aangegaan, maakt ons echte partners.”
Laagdrempelig ervaren
Ook Frank Oudegeest, director B2B bij Urban Arrow is blij met de samenwerking: “Met hun abonnement service maakt DOCKR op een laagdrempelige manier cargobikes beschikbaar voor bedrijven die normaal gesproken de stap niet zouden nemen. Bijvoorbeeld omdat ze de financiering voor een cargobike niet rondkrijgen. Of omdat ze de aankoop niet aandurven voordat ze de fiets hebben ervaren. Daarmee is DOCKR een goede aanvulling op ons uitgebreide dealernetwerk waarmee we weer een ander deel van de zakelijke markt bereiken.”
Flexibel in te zetten
Die laagdrempelige instap is volgens Nadine het succes van de DOCKR-formule. “Je kunt gewoon proberen of een cargobike past bij de logistieke uitdaging van je bedrijf. Is het niks, dan lever je ‘m gewoon weer in.” Dat gebeurt overigens maar zelden. De churn bij DOCKR is minimaal. Vaker komt het voor dat klanten na een eerste periode om een grotere cargobike vragen. “Dat swappen, dat maakt onze service ook zo interessant, die flexibiliteit,” verduidelijkt Nadine. Ook grote bedrijven met een eigen elektrische vloot maken gebruik van de cargobikes van DOCKR. “We zien klanten die werken met eigen Urban Arrow-fietsen, maar die een gedeelte van hun vloot flexibel inzetten via DOCKR. Zij kiezen er bewust voor hun fleet management uit te besteden, zodat zij zich als ondernemer kunnen richten op waar ze goed in zijn. Daarmee bedienen we echt een ander stuk van de markt dan dat Urban Arrow doet.” DOCKR heeft hiermee een sterke propositie voor start-ups, ondernemers met een asset-light strategie en grote partijen die snel moeten opschalen.
De fiets van de toekomst
Zowel Urban Arrow als DOCKR hebben als missie om steden leefbaar te houden. Beide zien vervuilende bestelbusjes graag plaatsmaken voor elektrische cargobikes. Maar niet alleen de gezamenlijke missie benadrukt de samenwerking. De twee innovatieve Nederlandse bedrijven vullen elkaar ook op een ander vlak aan: Urban Arrow is op technisch gebied in the lead om de fiets van de toekomst te bouwen, maar DOCKR voert de gesprekken met de eindgebruiker. Zij hebben met hun service niet alleen een disruptieve business opgezet, maar ook toegang tot informatie over de customer journey van de zakelijke cargobike-gebruiker. Samen hebben ze de kennis om dé fiets van de toekomst te bouwen. Together they drive change!