Gezonde maaltijden: MarleenKookt bezorgt ze in samenwerking met DOCKR en Yeply
MarleenKookt brengt supergezonde maaltijden bij klanten in grote delen van de Randstad, met 66 fietsen van DOCKR. Een persoonlijke benadering staat hierbij voorop: de bezorger komt niet alleen even eten afleveren maar wenst ook vrolijk smakelijk eten. Dan helpt het als het transport soepel en ontspannen verloopt, met optimaal onderhouden bakfietsen. Een paar maanden terug startten MarleenKookt en DOCKR daarom een pilot met servicepartner Yeply. Een mooie duurzame samenwerking ligt in het verschiet.
Het verhaal over MarleenKookt begint bij – waarschijnlijk verrast dit je niet – Marleen. Zij begon elf jaar geleden met haar man Joris een maaltijdservice. Met het gezin liep het stel zelf tegen het spitsuur rond etenstijd aan. Als je allebei hard werkt, valt het niet mee om aan het eind van elke dag een gezonde maaltijd te bereiden voor jezelf en de kinderen. Het idee was en is om lekker en gezond eten te koken voor klanten die met dezelfde uitdaging kampen.
Persoonlijker
MarleenKookt startte in Amsterdam en is daarna gestaag gegroeid tot een maaltijdbezorger in de hele Randstad. In coronatijd – toen thuisbezorgd eten ineens enorm in de lift zat – is de onderneming hard gegroeid. De bezorgers leveren de maaltijden fietsend af bij klanten, meestal met een Urban Arrow. Eén bezorgronde is gemiddeld dertig kilometer lang en telt 18 tot 27 klanten. Niels de Wit, verantwoordelijk voor de logistieke operatie, vertelt over het onderscheid met de flitsbezorger. ‘Bij MarleenKookt is de benadering belangrijk. De missie is om de avond van de klant goed te laten beginnen. Daar hoort bij dat de bezorger klanten met de naam aanspreekt en hen eet smakelijk wensen. Wij proberen de service een stukje persoonlijker te doen.’
Nieuwe bezorgers krijgen daarom een korte training. Daar hoort ook verkeersetiquette bij, zegt Niels. ‘Onze bezorgers zijn met een rijdend reclamebord onderweg. Dat beseffen ze goed, en daar gedragen ze zich naar in het verkeer. Wees een heer of een dame in het verkeer, dat is een van de dingen die we altijd meegeven. Het is belangrijk dat je op tijd bent, maar je hoeft niet superhard te fietsen.’
Uptime belangrijk
Andere maaltijdbezorgers razen door de stad om de pizza of patat maar niet te veel af te laten koelen, en dat hoeft bij MarleenKookt niet omdat de klant het eten zelf opwarmt. Toch is uptime voor het bedrijf heel belangrijk, legt Niels uit. Gaat een fiets kapot tijdens een bezorgronde, dan betekent dat meteen een grote logistieke puzzel. ‘Als we al onze 66 bezorgfietsen in gebruik hebben, en er valt eentje uit, dan kunnen we heel veel orders niet bezorgen. Of veel later.’
Het snel vervangen van fietsen is belangrijk, maar preventief onderhoud zeker ook. MarleenKookt en DOCKR werken daarin goed samen, zegt Niels. ‘Het is fijn dat er een partij is die zorgt voor mobiliteit, dat is ook wat DOCKR waarmaakt. Het is een fijn bedrijf om mee samen te werken.’
Nieuwe fase: samenwerken met Yeply
Een nieuwe fase hierin is de pilot met de mobiele werkplaatsen van Yeply. De afgelopen maanden heeft dit van oorsprong Finse bedrijf bij wijze van proef al het onderhoud en de reparaties geregeld voor MarleenKookt. Nu zetten de drie partijen dit om in een vaste samenwerking. ‘Snelheid is wat we beloven aan de klant’, zegt operations manager Richard Groenewegen van DOCKR. ‘Wij laten een fiets in een paar dagen tijd repareren en regelen als dat nodig is vervanging, zodat klanten zich geen zorgen hoeven te maken over hun mobiliteit. Yeply rijdt met heel veel busjes van klant naar klant, doet pechhulp maar ook preventief onderhoud volgens een strakke online planning. Yeply heeft een hoge kwaliteitsstandaard en zorgt er daarmee voor dat de fietsen in topconditie zijn.’
Yeply is zeven jaar geleden opgericht, en breidde vanuit Finland uit naar Duitsland, Oostenrijk en Nederland. Het bedrijf doet meer dan servicebussen laten rondrijden, zegt general manager Carlos Gil. ‘We rijden met het busje naar onze partners, werken ook op afspraak vanuit vaste locaties en komen snel naar de klant toe.’
De perfecte bakfiets moet nog uitgevonden worden, stelt hij. Door regelmatig onderhoud verleng je de levensduur van cruciale fietsonderdelen en daarmee de fiets. Dat maakt fietstransport uiteindelijk nog duurzamer. Carlos vertelt waarom dit een belangrijke motivatie voor de samenwerking met bedrijven als MarleenKookt en DOCKR.
De rol van data
‘We hebben een sterke drive om fietsen rijdend te houden. Daar is onderhoud heel belangrijk voor. Daarbij proberen we ook een stap verder te komen. Al doende verzamelen we veel gegevens over slijtage, over de momenten waarop je onderdelen als remblokken en banden het beste kunt vervangen, wanneer groot onderhoud nodig is.’ Zulke gegevens helpen uiteindelijk alle partijen aan een efficiëntere bedrijfsvoering. ‘Een ding is zeker: een fiets kan stuk gaan. Als je de pechgevallen flink kunt reduceren, verhoog je de uptime van de bezorgdienst. En je bespaart kosten. De rol van data hierin is dat we beter kunnen begrijpen welke service en onderhoud hiervoor nodig is.’
Blijvende samenwerking
Met DOCKR en MarleenKookt is er een prettige match, merkt Carlos. DOCKR en Yeply zetten in op een langere samenwerking. Yeply is ondertussen bezig de dienstverlening uit te breiden naar heel Nederland en ook Vlaanderen. ‘We willen blijven samenwerken. We geloven alle drie in duurzame oplossingen voor de last mile. Als we als partners kunnen blijven groeien, ook in andere landen, dan lijkt me dat heel mooi.’
Totaalpakket voor duurzame bezorging
Yeply is niet de enige partij waarmee DOCKR samen MarleenKookt ontzorgd. DOCKR en Bikeshift bieden samen het totaalpakket voor duurzame bezorging. Door hun fanatieke fietskoeriers te koppelen aan de elektrische bakfietsen van DOCKR werken we samen aan een duurzame last mile delivery oplossing.