Pinguïns voeren bij Artis: van kruiwagen naar elektrische cargobike
De hele dag met emmers vis sjouwen is niet niks. Dus toen de oude fietsen van Artis werden afgeschreven, was het aan Maartje de Vries, teamleider bij de afdeling Vogels, de taak om een duurzame vervanger te vinden om het zware werk te verlichten. Ze zocht iets lokaals, gebruiksvriendelijk en behendigs, en kwam al snel bij DOCKR uit, die zelfs een speciaal afvoergaatje wist te maken voor gemorste visjes.
Emmers vis rondsjouwen
Maartje de Vries is teamleider bij de Vogelafdeling van Artis. “Wij verzorgen alle vogels binnen Artis en geven ze dagelijks te eten. De vogels zijn over heel Artis verdeeld; vanaf de foyers en de tuin voorin, tot achterin bij de pinguïns.
Onze vogelverzorgers, opgedeeld in drie teams, beginnen elke dag in de voederkeuken waar ze het voer klaarmaken voor hun afdeling. Vanuit daar gaan ze op pad, heel Artis door. Het verblijf van de pinguïns is helemaal achterin, en dat is ver. Vooral als je twee zware emmers met vis er naartoe moet slepen.”
Vroeger deden de verzorgers dat allemaal met de kruiwagen. “Dan moesten we soms wel twee keer lopen. Later kregen we een bakfiets. Een kleine verbetering, maar het was een normale bakfiets en echt niet ideaal. Als je die vollaadt met kratjes voer en misschien nog een losse voerzak, is dat te zwaar. Je trapt je knieën dan echt kapot, vooral bij het opstarten. En het is niet zo dat je, als je eenmaal vaart hebt, door kunt trappen. Vanwege het publiek kun je nooit hard gaan, en omdat er veel jonge kinderen zijn die alle kanten op rennen, is het veel opstarten en afremmen.”
Verschillende fietsen testen
Toen de oude bakfietsen van Artis aan vervanging toe waren, ging Maartje op zoek naar een goed alternatief. Ze zocht iets lokaals en kwam al snel bij DOCKR uit.
“We hebben eerst twee weken een Urban Arrow geprobeerd – dat is een lange tweewieler met bak. Het is een supertoffe fiets, maar vooral in de stad, als je vaart kunt maken. In Artis werkt zo’n fiets niet, want je moet continu afremmen – en dat met zes emmers vis. De Urban Arrow was te lang en te groot en paste niet bij het beeld van Artis.”
Zo kwam ze uiteindelijk bij de Cargo Cycling Convy uit. “Dit is een kleiner formaat en die is perfect. Het voer past erin, maar er is zelfs nog ruimte over voor meer. We verslepen er dan ook van alles mee: transportkistjes of volièrepanelen als we ergens een verblijf moeten bouwen of verplaatsen.”
Klein maar fijn, én onopvallend, vertelt Maartje: “Als de fiets ergens geparkeerd staat, valt hij helemaal niet op. En omdat de fiets weinig ruimte inneemt, kun je hem makkelijk overal kwijt. We hebben besloten de bak niet te bestickeren, omdat we wilden dat hij niet te veel opvalt. Het enige nadeel is dat kinderen soms denken dat we ijsjes verkopen, haha.”
Afvoergaatje voor gemorste visjes
Bij DOCKR passen we de bakken aan op de specifieke behoeftes van de klant: “Onze bakken zijn speciaal voor ons aangepast. Er zit een rand aan de binnenkant van de bak, en wij hadden daar zelf losse planken op liggen. DOCKR heeft een vaste plank gemaakt die we kunnen verschuiven, waardoor we een dubbele bodem kunnen creëren. Als de bakfiets licht beladen is, gebruiken we alleen de bovenste bodem, zodat we niet zo diep hoeven te bukken. En als we de bakfiets volledig willen vullen, schuiven we de dubbele laag naar achter.
Daarnaast heeft DOCKR een afvoergaatje gemaakt in onze bakken. Wij hadden daar in eerste instantie niet bij stilgestaan, maar toen we de fietsen kregen was alles natuurlijk nieuw en schoon. Maar zo’n emmer vis valt wel eens om, en soms komt er een brutale reiger bij waardoor alle vis door de bak ligt. We moeten de bakken dus echt wel goed kunnen reinigen. Nu hebben we een mooi afvoergaatje onderin, waardoor we de bak goed kunnen schoonspuiten met heet water.”
Geen omkijken naar onderhoud
Bij het zoeken naar een vervanging was het duidelijk dat ze een elektrische bakfiets mét servicecontract wilden. “Wij hebben een technische dienst, maar die is altijd druk. We willen gewoon dat het geregeld is en dat het regelmatig onderhouden wordt. Want als je het onderhoud zelf moet regelen, dan vertraagt het vaak.
Nu komt er maandelijks iemand langs die snel de boel bekijkt, smeert en repareert wat er gerepareerd moet worden. Dat is vaak met een half uurtje klaar, maar het is wel ingepland en dan gebeurt het ook gewoon, waardoor de fietsen veel langer meegaan.
En als er iets is waardoor we de fiets niet kunnen gebruiken, zoals een lekke band, komt DOCKR vaak dezelfde dag nog. Ik stuur een berichtje en heb er geen omkijken meer naar. Het is dan meteen opgelost zonder dat er druk op onze eigen technische dienst komt.”
Gebruiksgemak voor iedereen
Gebruiksgemak is belangrijk en alle fietsen van DOCKR zijn dan ook makkelijk te bedienen. Ook Maartje beaamt dit: “We hebben soms stagiaires die geen ervaring met een elektrische bakfiets hebben, maar er meteen mee overweg kunnen. Ook de medewerkers die iets minder lang zijn, kunnen er goed op fietsen – dat was niet het geval bij de tweewieler. Soms is het even uitvogelen wat je precies kunt verwachten, maar als je weet hoe het werkt, is het ontzettend simpel. We fietsen altijd op standje één; een lichte ondersteuning zonder dat we te hard gaan. De accu gaat hierdoor ook lang mee.”
En hoewel een bakfiets soms grof kan lijken, is een bakfiets op drie wielen soms handiger te besturen dan een fiets op twee wielen. “Met de bakfiets kunnen we niet omvallen en doordat we langzaam fietsen, kunnen we altijd op tijd remmen. Dat is belangrijk, want veiligheid staat voorop. Het enige moment dat we geen bezoekers hebben, is tussen acht en negen, dan kunnen we iets harder fietsen, maar voor de rest is er altijd publiek aanwezig, vooral veel kinderen. Op een drukke dag ontvangen we zelfs 8000 tot 10.000 bezoekers en daar moeten we gewoon rekening mee houden.”
Rugklachten en werkgeluk
Artis heeft de elektrische bakfietsen nu twee jaar in gebruik. Op de lange termijn zal een elektrische bakfiets op ergonomisch gebied zeker verschil maken. “Als je twintig jaar lang zakken voer moet rondrijden met een kruiwagen, of op een fiets zonder ondersteuning, dan zal dat zeker effect hebben op je knieën en schouders. Uiteindelijk is het arbotechnisch veel beter. Wat we ook meteen merken is dat mensen er meteen blijer van worden, want een elektrische bakfiets is gewoon een stuk makkelijker.”
Benieuwd naar DOCKR?
Ben je ook benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Een abonnement bij DOCKR is een prettige manier van instappen in de wereld van de vrachtfiets. Een abonnement biedt een zorgeloze, flexibele en duurzame oplossing voor jouw logistiek.
Meer weten over een abonnement bij DOCKR? Neem contact op met onze experts voor een oplossing op maat.